Har polisen gjort sig skyldiga till hemfridsbrott?

Hej! För två dagar sedan blev jag uppringd av Tingsrätten eftersom jag är målsägande i ett brottmål. Jag var bortrest och hade därför inte fått posten med delgivningen. Jag sa att jag inte klarar av att infinna mej eftersom jag är sjukskriven för PTSD efter händelsen. Jag vägrade också att ta emot delgivningen via telefon. Jag lät mitt målsägarbiträde ge rätten mina läkarintyg. Sent igår eftermiddag blir jag kontaktad av mitt målsägarbiträde som talar om att de inte godtog intygen. Jag hotades med vite och hämtning. Jag meddelade då att jag kommer att inställa mej, men att jag inte kommer att svara på några frågor.

Så igår kväll står helt plötsligt en polis och glor in genom mitt köksfönster. Jag blir fullständigt chockad. Hon och hennes uniformerade kollega går sedan genom porten som då öppnats av grannar. Jag frågar vad de håller på med och ber de lämna mej ifred. Då kastar polisen in ett kuvert i min hall. Jag kastar ut det igen, stänger och låser dörren.

Uppfattar detta som ett hemfridsbrott, är det det? Har även läst att husrannsakan vid delgivning bara får ske vad gäller den tilltalade. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du om polisen har agerat i strid med lagen eller inte.

Enligt (28 kap. 2 § rättegångsbalken) har polisen en möjlighet att använda husrannsakan för ett eftersöka en person efter att delgivning misslyckats. För att fatta beslut om husrannsakan krävs det att det finns synnerlig anledning att anta att den eftersökte befinner sig där. Detta kallas för personell husrannsakan och är ett så kallat straffprocessuellt tvångsmedel.

Det bör påpekas att det är en ingripande åtgärd som ska utnyttjas med stor restriktivitet. I artikel 8 i Europakonventionen för de mänskliga rättigheterna stadgas att den enskilde har rätt till sitt privatliv och inskränkningar i hemfriden skall göras med försiktighet.

Sammanfattningsvis kan man säga att polisen har möjligheten, men att den inte skall missbrukas. Jag skulle säga att deras försök med att kasta in delgivningen i din hall inte är något missbruk av inskränkningen i hemfriden.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,
Lena FamulakRådgivare