FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/10/2018

Har polisen rätt att gå in i en lägenhet utan tillstånd från kontraktsinnehavaren?

Hej

Min son håller på med kriminella saker. Jag vet inte riktigt vad. Han har valt att hålla sig borta från mig av hänsyn. Jag fick ett telefonsamtal från polisen en sen lördagskväll om att dom varit inne i min lägenhet. Dom hade gått in med hjälp av låssmed. Sonen har i te bott i lägenheten de senaste 6 åren. Han har inte varit på besök på 2 år. Han är dock fortfarande skriven på adressen. Han är 20 år.

Polisen sa i samtalet att dom varit tvugna att byta lås då dom inte hittat några nycklar att låsa med. Jag måste hämta nya ny klar på polisstationen.

Polisen kunde/ville inte svara på om han var i förvar hos dom.

Dagen efter så söker jag honom hos hans flickvän och får svaret att han ligger och sover.

Är det ok för polisen att gå in utan att kontakta kontraktsinnehavaren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen har rätt att gå in i en lägenhet utan tillåtelse när det gäller husrannsakan (20 § polislagen) eller om det finns anledning att anta att någon avlidit, är medvetslös eller oförmögen att tillkalla hjälp (21 § polislagen) .

I detta fall har det förmodligen handlat om en husrannsakan. Det finns två olika typer av husrannsakan, reell husrannsakan där polisen eftersöker föremål som kan tas i beslag och personell husrannsakan där man letar efter e person som ska gripas, anhållas eller häktas. I detta fall är din son skriven på adressen, vilket ger en indikation på att han möjligtvis befinner sig där.

Det kan sammanfattningsvis sägas att polisen hade rätt att ta sig in i din lägenhet utan tillåtelse om det gällde en husrannsakan. I annat fall är det inte tillåtet (förutom om det kan antas att någon avlidit, är medvetslös eller oförmögen att tillkalla hjälp)

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare