Har sambo rätt till pengarna på mitt konto vid bodelning?

Hej jag har haft en tjej boende hos mig i ca 7 års tid men hon har ALDRIG haft sin adress skriven här utan i den lägenhet som hon själv står skriven på där hon och hennes mamma bor i vi har nu delat på oss och hon anser hon har rätt till pengar mm mm har fått i princip alla möbler mm redan men då jag hade en del sparat på mitt egna konto vill hon ha hälften vad gäller vilka lagar osv tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Begreppet sambo

Lagen som reglerar samboförhållanden är sambolagen. I den framgår det att man räknas som sambo om man stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Det finns inget krav på att man ska vara skriven på samma adress för att räknas som sambo. Att ni har levt tillsammans i sju år på samma adress talar starkt för att ni har levt i ett samboförhållande.

Vad har hon rätt till?

Eftersom samboförhållandet har upphört mellan er så kommer det ske en bodelning om du eller hon begär det (8 § sambolagen). Det som delas mellan er kommer vara så kallad samboegendom. Samboegendom utgörs av bostad eller bohag som har förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Eftersom ett bankkonto inte utgör gemensam bostad eller gemensamt bohag så utgör det därför inte samboegendom. Pengarna du har på ditt konto är därför din enskilda egendom och tillhör dig. Detta kan hon inte kräva.

Hoppas detta har givit svar på din fråga. Har du någon ytterligare fundering eller om något i mitt svar är otydligt är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare