Har syskon till avliden sambo rätt att ärva samboegendom?

Jag äger en villa till 100 procent min sambo dog har hennes syster rätt at ärva mina tillgångar och villan

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag vill börja med att beklaga sorgen. Utifrån det du har skrivit tolkar jag din fråga som att du undrar om din sambos syster har rätt till en del av dina tillgångar i och med din sambos bortgång. Vidare förstår jag det som att villan utgjorde er bostad. Detta kommer vara utgångspunkterna när jag svarar på din fråga.

Aktuell lagstiftning

Förhållandet mellan sambos regleras i sambolagen ( förkortat SamboL) och vi kommer därför att titta i den.

Bodelning vid sambos bortgång

Villan, möbler och liknande bohag i villan är något som utgör så kallad samboegendom (3 § SamboL). Ett krav som ställs upp för att något ska anses utgöra samboegendom är dock att egendomen har införskaffats för gemensam användning. Har inte bostaden införskaffats för gemensamt bruk, det vill säga om du hade villan redan innan planer på att samboförhållandet skulle ingås, så är den inte samboegendom. Egendom som däremot har förvärvats för gemensamt bruk kommer att delas lika genom bodelning om någon av de samboende begär det (8 § SamboL). Vid en bodelning skulle således all samboegendom att delas lika mellan dig och din sambos syster.

Vem kan kräva bodelning?

För att din sambos syster ska ha rätt till villan samt dina tillgångar skulle det krävas att du som efterlevande sambo begär en bodelning. Bodelning vid ena sambons dödsfall är något som enbart efterlevande sambo kan kräva. Systern har därför inte möjlighet att kräva en sådan (18 § SamboL). Du har ingen skyldighet att begära en bodelning och kan därför välja att inte göra det.

Sammanfattningsvis

Skulle det vara så att du väljer att begära en bodelning så kommer ni dela på all samboegendom. Väljer du att inte begära en bodelning så kommer inte en hälftendelning att ske av samboegendomen. Du kommer då att få behålla din egendom du har införskaffat medan din sambos syster har rätt till den egendom som din sambo har införskaffat.

Med vänlig hälsning,

Madelen HenrikssonRådgivare