FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/09/2021

Har transportstyrelsen rätt att begära prover för beviljat körkortstillstånd?

Jag blev av med mitt körkort i juni 2016, eller rättare sagt dömd då!

Nu har jag ansökt om körkorts tillstånd för att ta om det, det har nu gått 5 år,

Jag har fått brev från transportstyrelsen att jag ska lämna prover i 6 mån.

Har dom gjort fel?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om transportstyrelsen har rätt att begära prover för att utfärda körkortstillstånd. Svaret hittar vi i körkortslagen (KörkL).

För att få körkortstillstånd

Det är transportstyrelsen som prövar frågor om körkortstillstånd (7 kap. 2 § 6 punkten KörkL). Ett körkortstillstånd får endast utfärdas till den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses vara en lämplig förare av ett körkortspliktigt fordon (3 kap. 2 § KörkL). Den som söker ett körkortstillstånd är skyldig att genomgå läkarundersökning, blodprovstagning eller liknande undersökning som behövs för att säkerställa att man är en lämplig förare (3 kap. 3 § KörkL).

Eftersom att transportstyrelsen prövar frågor om körkortstillstånd har de rätt att kräva att du lämnar de prover som behövs för att göra en bedömning huruvida du är en lämplig förare.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har någon mer fråga är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Med vänlig hälsning

My JanssonRådgivare