FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2021

Har umgängesföräldern en skyldighet att ta med barnet på fritidsaktiviteter?

Hej.

Min styvson har nu fått flytta hem till oss efter en boende och vårdnadstvist. Det är 8 mil mellan oss och hans mamma så dem har nu umgänge varannan helg. Sonen vill nu börja på fotboll och då ha träningar i veckorna och matcher under helgerna. Vi anser att de är nödvändigt både för de sociala samt hans hälsa. Är det så att hans mamma då har skyldighet att se till att han kommer till matcher osv när han är hos henne eller vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När styvsonen är hos umgängesföräldern är det den föräldern som ensam bestämmer i frågor som rör den dagliga omsorgen av barnet. Fritidsaktiviteter är någonting sådant som hänförs till den dagliga omsorgen och därmed är det styvsonens mamma som själv har bestämmanderätt rörande sådana aktiviteter när sonen är hos henne. Tycker styvsonens mamma att avståndet till matcherna är alldeles för långt när hennes son är där, kan ni inte på någon juridisk väg tvinga henne att åka på matcherna bara för att barnet får spela fotboll när han är hos er.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare