FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/06/2018

Har vårdnadshavare rätt att närvara vid förhör med barn?

om polisen vill förhöra mitt barn - under 18 år gamal - ska de upplysa mig - vårdnadshavare - och då ska jag kunna vara med ?

Lawline svarar

Hej,

I detta fall beror svaret bland annat på typen av förhör. Du har vidare angivit att barnet är under 18 år, men frågan är om barnet är över 15 år? Reglerna ser nämligen lite olika ut beroende på vilken åldersgräns ditt barn uppnått. I detta fall förutsätter jag att barnet är över 15 år men under 18 år. Återkom gärna om så inte är fallet.

Generella bestämmelser om förhör med barn

I lagen stadgas att förhör med någon som är under 18 år och som är misstänkt för brott, målsägande eller vittne, skall planeras och verkställas så att det inte uppkommer fara för att den som förhörs tar skada. Särskild varsamhet bör iakttas om förhöret rör sexuallivet. Det bör noga tillses att uppseende inte väcks kring förhöret. Detta får inte göras mer ingående än omständigheterna kräver. Förhör får heller inte äga rum fler gånger än som är nödvändigt med hänsyn till utredningens art och barnets bästa (17 § Förundersökningskungörelsen (FÖK). Förhör med någon som är under 18 år bör vidare hållas av en person med särskild kompetens för uppgiften (18 § FÖK). När själva förhöret hålls bör alltså åklagaren vara närvarande, utöver förhörsledaren, och möjligtvis någon med särskild sakkunskap i barn- eller förhörspsykologi.

Vårdnadshavarens närvaro

Vad gäller vårdnadshavarens närvaro och roll i rättsprocessen för barn under 18 år, då barnet är misstänkt för brott, tillämpas lagen om unga lagöverträdare (LUL). Här anges att, vårdnadshavare omedelbart ska underrättas om samt kallas till den unges förhör, under förutsättning att det inte föreligger särskilda omständighe­ter som talar emot detta (5 § LUL). Kallelsen är inte tvingande och leder inte till sanktioner gentemot vårdnadshavare som inte infinner sig, utan är mest informationsgivande (prop. 1994/95:12 samt Bring & Diesen 2009).

Även om vårdnadshavaren fått en kallelse till förhör och inställer sig till detta innebär det inte att denne ska eller har rätt att närvara vid själva förhöret (jfr. med 23 kap. 10 § rättegångsbalken). Om det finns särskilda skäl kan vårdnadshavaren lämnas utanför förhöret. Detta kan ske om närvaron är till men för utredningen (exempelvis om förhör måste hållas omedelbart och vårdnadshavare inte kan nås) eller om det föreligger andra särskilda skäl, exempelvis att polisen kan befara att den unge blir mindre meddelsam om vårdnadshavaren närva­rar. Detta gäller för alla typer av förhör med barn.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare