FrågaARBETSRÄTTSjuk 21/11/2020

Har visstidsanställd rätt till sjuklön?

Hej.

Är visstidsanställd med ett löpande kontrakt på en tennisklubb. Pga. sjukdom (eller känning i halsen) är jag tvungen att inte arbeta under 1 veckas tid. Kan jag få ersättning från min arbetsgivare under de pass jag är sjuk? Samt är det möjligt att få kompensationen retroaktivt?

Hade det inte varit för restriktionerna och pandemin hade jag jobbat.

mvh,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om din rätt till ersättning på grund av sjukdom i coronapandemin.

En visstidsanställning är en tidsbegränsad anställning, (5 § lagen om anställningsskydd).

Rätten till sjuklön

Du har rätt till sjuklön från och med den första dagen av anställningstiden. Är du visstidsanställd i kortare än en månad måste du dock har varit anställd i mer än 14 dagar i följd för att du ska ha rätt till sjuklön från din arbetsgivare, (3 § lagen om sjuklön). Första dagen är en karensdag och sedan betalar arbetsgivaren ut sjuklön i maximalt 14 dagar, (6 § lagen om sjuklön). Sjuklönen, som är 80 % av din ordinarie lön, betalas bara ut för de dagar du skulle ha arbetat och därmed förlorat din inkomst. Har du kollektivavtal kan avvikande regler gälla enligt kollektivavtalet.

Om du skulle bli sjuk längre än 14 dagar, är det Försäkringskassan som betalar sjuklönen därefter Du måste då kunna visa ett kontrakt eller ett schema som bevisar att du skulle ha jobbat.

Rätten till retroaktiv ersättning för karensavdrag från Försäkringskassan

Regeringen har beslutat om tillfällig ersättning för karens från och med 11 mars till och med 31 december 2020. Det innebär att du kan ansöka retroaktivt om ersättning för karens för tid från 11 mars. Som anställd gör arbetsgivaren karensavdrag på din sjuklön somvanligt. Sedan ansöker du om ersättning för karens hos Försäkringskassan, under rubriken "Sjuk - ersättning för karens". Där kan du även läsa mer om vad som gäller i dessa tider.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexandra MadsenRådgivare