Hastighetsöverträdelse under prövotid

Min son körde 143 på 110 väg och blev stoppad,får köra i 48 tim,böter på 3600kr hur länge blir han av med körkortet?

Han har prövotid.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att få körkortet återkallat under prövotiden

Att en hastighetsöverträdelse sker under prövotiden innebär inte att körkortet lättare kan bli indraget. Däremot måste den som får sitt körkort återkallat under prövotiden göra om riskutbildningen och körkortsprovet (teoriprov + uppkörning) på nytt innan ett nytt körkort kan utfärdas.

Vad gäller i din sons fall?

Kortfattat kan sägas att enstaka hastighetsöverträdelser i regel medför en återkallelse av körkortet om man kört över 30 km/h över hastighetsgränsen när det rör sig om en väg med hastighetsbegränsning på 40 km/h eller mer. Jag bedömer därmed att din sons körkort kommer att bli indraget. Hur lång tid din son kommer behöva vara utan körkort beror på hur lång s k spärrtid han får. Spärrtiden är den tid som föraren måste vänta innan han/hon kan får ett nytt körkort utfärdat. Längden på spärrtiden kan variera mellan 1 månad och högst 3 år och bestäms av Transportstyrelsen. Hur lång spärrtid din son kommer få kan jag tyvärr inte svara på eftersom det finns en rad omständigheter som kan påverka spärrtidens längd. Exempel på sådana omständigheter är förarens behov av körkort och eventuella tidigare körkortsingripanden.

Tidigast 6 månader innan spärrtiden går ut kan din son ansöka om körkortstillstånd på nytt. Tillståndet kommer beviljas tidigast 2 månader före spärrtidens slut. När din son får körkortstillstånd kan han börja genomföra riskutbildningen och körkortsprovet. Det nya körkortet kan han ha i sin hand först då spärrtiden gått ut.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare