FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/02/2020

Hastighetsöverträdelse under prövotiden

Hej

Jag körde på 10-15 km över på 50väg vid Ekerö där det finns kamera bevakning. Jag är just nu på prövotid då jag har haft körkort lite över ett år. Kommer mitt körkort bli indraget?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar hur läget för körkortet ser ut efter en hastighetsöverträdelse som begåtts under prövotiden. Jag kommer att stycka upp svaret för att förtydliga vad som gäller i detta fall.

Prövotiden

Om ditt körkort blir återkallat under prövotiden måste du göra om både kunskapsprovet samt körprovet innan du på nytt kan få ett körkort. Alltså är skiljelinjen mellan återkallande av ett körkort under prövotid och ett körkort efter prövotiden att du behöver göra om både kunskapsprovet och körprovet ifall körkortet återkallas under prövotiden. Mer om detta kan du läsa på Transportstyrelsen.

Vad gäller just för dig?

Det verkar som att du har kört 10–15 km/h över hastighetsgränsen. Ett körkort ska återkallas om körkortshavaren bl.a. har överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa (5 kap. 3 § fjärde punkten körkortslagen). Vanligtvis anses inte en hastighetsöverträdelse som "ringa" ifall du håller 20 km/h över gränsen på en väg med en hastighetsgräns på 30 km/h, eller då du kör 30 km/h över gränsen på en väg med en hastighetsgräns över 30 km/h. Om jag utgår ifrån att detta är första gången du har blivit stoppad på grund av fortkörning (5 kap. 3 § tredje punkten körkortslagen), så ser det ut som att din hastighetsöverträdelse enbart kommer att leda till böter. Alltså kommer du inte få ditt körkort indraget.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag försöka förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare