Hävning av köp på grund av två efter varandra uppkomna fel

Hej!

Jag undrar om man kan häva ett bilköp från en auktoriserad bilhandlare?

När vi hämtade ut bilen som gått 1300mil så kom vi 50 meter innan bilens varningslampa började lysa (motorlampan) så de fick ta in den igen men mekanikerna skulle kolla på den dagen efter.

Dagen efter ringer de och säger att det var ett tändstift som var problemet och att det var nu åtgärdat. Jag åkte in (2,5 mil enkel resa) hämtade bilen, denna gången kom jag kanske 150 m innan motorlampan började lysa igen... så det var bara till att åka tillbaka med den igen. så nu har de den inne och kollar den. Nu är vi väldigt osäkra om vi vill ha den bilen. Därav min fråga.

Kan man häva ett bilköp om ett fel visar sig 10 min efter man skrivit på?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Jag tolkar det som att din fråga är om du kan häva ditt bilköp på grunden att du behövt lämna in bilen på reparation pga fel vid två tillfällen. Jag förutsätter att du har köpt bilen i rollen som konsument när jag gör denna bedömningen. Med detta förbehåll, ska jag försöka svara på din fråga så bra jag kan!

Konsumentköplagen reglerar denna situation !

Eftersom du har köpt bilen i rollen som konsument från en auktoriserad bilhandlare, dvs en näringsidkare så är konsumentköplagen (KköpL) tillämplig (1 § KköpL). Det viktiga med detta är att en konsument saknar undersökningsplikt, vilket innebär att alla fel du upptäcker inom sex månader efter att du fått varan kan reklameras (20 a § KköpL). OBS dock att du har två månader på dig att reklamera inom denna perioden, från den tidpunkt du faktiskt upptäckte felet.

När en hävning av ett köp kan göras

Köparen har om fel hittats och reklamerats, rätt att kräva att säljaren avhjälper felet (26 § KköpL). Innan köparen tillåts vidta ytterligare åtgärder såsom att kräva prisavdrag eller häva ett köp, har säljaren alltid rätt till möjligheten att först på egen bekostnad få avhjälpa felet (27 § KköpL). Säljaren måste dock göra denna avhjälpning utan uppskov samt inom skälig tid. Detta innebär i praktiken att säljaren ska få tid på sig att kunna undersöka och avhjälpa felet som reklamationen baserar sig på, men också att köparen inte ska tåla allt för många misslyckade försök av säljaren att åtgärda felet på varan. Praxis och förarbeten talar för att köparen inte ska tåla mer än två misslyckade försök att avhjälpa fel på en vara; uppstår alltså ytterligare fel på varan efter två försök att reparera den, så har köparen rätt att vidta ytterligare åtgärder, såsom att häva köpet.

Att häva ett köp går alternativt att göra omedelbart utan att behöva vänta på avhjälpning ifall att felet ifråga är av väsentlig betydelse för köparen, men detta ställer höga krav (29 § KköpL).

Troligtvis kan du ännu inte häva köpet av bilen

I ditt fall så är bilen på reparation för den andra gången och ännu är det inte klart om just detta reparationsförsöket har misslyckats. Felet är inte heller av en sådan väsentlig betydelse för dig att det skulle räcka för att kunna göra en omedelbar hävning. Sammantaget innebär det att alltså att om du hittar ytterligare reklamerbart fel på din bil efter detta avhjälpandet från säljaren, så bör du framgångsrikt kunna häva köpet.

Hoppas det var svar på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare