Hävning av villkor i samboavtal

Hej

Efter 16-årigt förhållande skrivit jag på ett samboavtal som säger ifrån mig allt om sambolagen men det hände under sorg! Hur stor chans har jag att upphäva det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen

Sambolagen reglerar vissa delar av förhållandet mellan två sambor. För att anses som sambor och därmed omfattas av lagen förutsätts att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande med gemensamt hushåll samt att ingen av dessa är gift (1 § sambolagen).

Lagen är till stor del dispositiv, vilket innebär att delar av den, genom avtal, kan avtalas bort (s.k. samboavtal). Detta kräver bägge parters gemensamma vilja och kan göras av sambor eller blivande sambor. Ett tidigare avtal kan senare ersättas av ett nytt avtal genom vilket ändringar får ske av vad som tidigare överenskommits. Avtalet måste även vara skriftligt och undertecknas av bägge parter för att vara giltigt (9 § sambolagen). Rätten att avtala bort lagen gäller däremot inte 22 § sambolagen om rätten att ta över bostad. Denna bestämmelse är alltså tvingande och kan aldrig avtalas bort genom ett samboavtal.

Ett villkor i samboavtalet kan emellertid jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen. För detta förutsätts att villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheter i övrigt (22 § sambolagen). Någon viss tid inom vilken en talan om jämkning ska väckas finns inte.

Enbart den omständighet att avtalet uppstått under sorg utgör inte automatiskt rätt till jämkning. En helhetsbedömnig i det enskilda fallet ska göras. Jämkningsbestämmelsen i sambolagen har utformats och bygger på samma mönster som 36 § avtalslagen. I dess förarbeten framhävs att möjligheten att jämka eller ogiltigförklara ett villkor med hjälp av bestämmelsen inte kräver lika graverande omständigheter som i avtalslagens övriga ogiltighetsbestämmelser (3 kapitlet avtalslagen) och inte heller ond tro hos motparten. Denna bestämmelse innebär alltså relativt lägre ställda krav för dess tillämpning.

Vad du kan göra nu

Det mest kostnadseffektiva alternativet för att ändra på detta villkor skulle vara att upprätta ett nytt avtal utan ett sådant villkor (dock förutsatt att du och din sambo fortfarande är sambor enligt 1 § sambolagen). Skulle detta ej vara ett alternativ kan det vara värt att se över om villkoret kan jämkas eller lämnas utan avseende, antingen med hjälp av sambolagens bestämmelser eller de allmänna bestämmelserna om avtals ogiltighet i (3 kap. avtalslagen (AvtL). Är så fallet kan du föra en fastställelsetalan mot motparten i tingsrätten. En sådan talan kan göras för att få ett visst rättsförhållande fastställt (13 kap. 2 § rättegångsbalken (RB)). För detta skulle jag råda dig att ta hjälp av en jurist för upprättande av stämningsansökan.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå HÄR eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Vänligen,

Erika JohanssonRådgivare