Hävning efter reperation

Hej!

Jag köpte en ny vinterjacka jacka i september ifjol och har haft problem med dennes dragkedja. Den är en lång vinterjacka .Sömmarna har släppt två gånger längst ner och dragkedjan har sytts tillbaka. Det blev samma problem efter första reparationen och nu har de reparerat den igen på samma sätt. Jag tror att det kommer hända igen.

Kan jag reklamera jacka och få pengarna tillbaka? Jag känner mig inte nöjd med butikens lösning.

Mvh

Maria

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag antar att du köpt jacka som privatperson och av en näringsidkare, då blir nämligen konsumentköplagen (1990:932) tillämplig och konsumentskydd aktualiseras.

Det har utan tvekan varit fel på vara, 16 §. När det är ett fel på en vara har man som konsument möjlighet till reperation, omleverans, prisavdrag eller hävning av köpet, 22§. Det är viktigt att komma ihåg att reklamera ganska omedelbart men det har du gjort då du meddelat säljaren om felet, 23 §.

En säljare har rätt att reparera en vara istället för att häva köpet (27 §) men då det inte löst problemet ses det som att felet är av väsentlig betydelse och du har en självklar rätt att häva köpet med hjälp av 29 §.

Att du använt jackan ses inte heller som ett problem enligt lagstiftningen då det annars skulle vara omöjligt att upptäcka fel, 45 § p.3.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare