FrågaKÖPRÄTTÖvrigt12/03/2021

Hej måste båda två stå på bolånet om båda två står på köpekontraktet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget direkt krav på att båda ägarna ska stå som låntagare däremot kommer en av er behöva skriva på skuldebrevet om banken ska ha säkerhet i fastigheten dvs, någon måste godkänna pantsättningen. Jag utgår ifrån att banken vill ha panträtt i fastigheten då detta normalt är en förutsättning för att ett huslån ska beviljas. Men om fastigheten inte ska pantsättas (t ex för att du upplåtit säkerhet i någon annan egendom) behöver ingen såklart inte skriva på något skuldebrev.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist, https://lawline.se/boka

Hälsningar,

Ranya EliassiRådgivare