Hemfridsbrott

Hej, nu undrar jag bara om jag kan förbjuda någon att komma in på våran trädgård och hus?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Hemfridsbrott

Den som olovligen går in på någon annans tomt kan göra sig skyldig till hemfridsbrott (Brottsbalken, BrB 4 kap. 6 § första stycket). Hemfridsbrott innefattar intrång där någon har sin bostad, inklusive trädgården. Det räcker med att du, eller ni som är husägare eller boende i huset, ber denna oönskade gästen att gå ifrån er tomt samt att denne oönskade gästen vägrar, för att det ska anses som hemfridsbrott.

Ni som är boende i huset har en lagstadgad rätt att be någon att lämna ert hem eller tomt, när dem väl befinner sig på er tomt. Ni kan därmed polisanmäla denna oönskade gästen för hemfridsbrott.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare