Hemfridsbrott i lägenhet - vad gäller?

Hej

I morse vaknade jag av att en nyckel vrids om i mitt lås och två städerskor öppnar dörren till min lägenhet. jag sätter mig genast upp och säger åt dom att försvinna, medans deras svar är att dom ska städa mitt rum, jag återupprepar mig fram tills dom stänger dörren och går. jag ringer hyresvärden och förklarar vad som hänt vilket svaret blir ''oj men dom skulle städa en annan lägenhet''. nu undrar jag vem har gjort fel hyresvärden som lämnat ut nyckeln eller städerskorna som går in i mitt rum?

Kan jag göra en anmälan för Hemfridsbrott även om det antagligen var ett misstag men absolut lika otrevligt för det!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken otrevlig överraskning! Jag förstår hur du känner även fast det hände efter ett missförstånd. Nedan finner du min redogörelse kring din situation.

Tillämpligt lagrum

4 kap. Brottsbalken (BrB)

Vad gäller?

Hyresvärden (eller städarna i ditt fall) har ingen rätt att gå in i din lägenhet utan din tillåtelse. Att bryta mot detta kallas för att utgöra ett så kallat hemfridsbrott.

Hemfridsbrott handlar om att någon olovligen intränger eller stannar kvar i en lägenhet utan lägenhetsinnehavarens samtycke, vilket framgår av 4 kap. 6 § BrB. Även om det var ett misstag så har du således utsatts för ett brott när städarna olovligen steg in i din lägenhet och det du följdaktningen kan göra är att polisanmäla händelsen mot denna bakgrund.

Slutsats

Jag kan inte svara på vems ansvaret är eftersom det var städerskorna som steg in i fel lägenhet men det fick antagligen nyckeln av hyresvärden. Var det således hyresvärden som angav dem fel lägenhet att gå in i? Det du har utsatts för utgör i alla fall grund för hemfridsbrott vilket du kan polisanmäla.

Hoppas du fick hjälp av mitt svar!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare