FrågaEKONOMIÖvrigt24/06/2021

Hemlös rätt till betalkort?

Hej.

Jag skall göra mig mycket kortfattad.

Jag har levt som hemlös i Frankrike under många år

jag har tröttnat och vill återvända hem.

Jag behöver öppna ett vanligt bankkonto eftersom jag har några korvören.

Jag känner ingen i Sverige och jag kommer att vara hemlös också på hemmaplan.

Finns det möjligheter att som hemlös att öppna ett vanligt bankkonto ?, jag har ett giltigt pass.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör betalkontodirektivet (direktiv 2014/92/EU). Genom detta direktiv har alla som är lagligen bosatta inom EU, i sitt hemland eller något annat EU-land, rätt att öppna ett betalkonto.

Med lagligen bosatta inom EU omfattas fysiska personer som har rätt att vistas i en medlemsstat i enlighet med unionsrätten eller nationell rätt, inbegripet personer utan fast adress, artikel 2.2 betalkontodirektivet.

Du har rätt att öppna ett sk. betalkonto, ett vanligt konto där du kan sätta in och ta ut pengar, överföra och även få insatt pengar på. Du har även rätt till att få ett betalkort.

Du kan nekas att öppna ett bankkonto om du bryter mot EU:s regler kring penningtvätt och finansiering av terrorism.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare