FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/11/2020

Hets mot folkgrupp genom profilbild?

Hej! Såg på sociala medier att någon hade en Swastika, den version som Hitler använde som profilbild. Är en sådan profilbild brottslig?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hets mot folkgrupp
Det kan vara olagligt att använda ett hakkors som profilbild då det kan utgöra hets mot folkgrupp (16 kap. 8 § Brottsbalken). För att hets mot folkgrupp skall ha skett krävs att en person i uttalanden eller meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationalitet eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Det som är avgörande om det skall anses vara hets mot folkgrupp är om meddelandet kan anses vara spritt eller inte. För att det skall anses vara spritt skall det ha nått ut till fler än ett fåtal personer (prop.1986/87:151 s.10). Det finns flertalet domar mot personer som använder hakkors som symbol, bland annat en som fällde en person som använt symbolen som profilbild på Skype. I den domen räckte det att femton personer hade sett bilden för att den skulle anses vara spridd (Borås Tingsrätt B 3167-14).

Sammanfattning
Att ha ett hakkors som profilbild är alltså högst troligt brottsligt, om den har setts av flera personer. Detta har flertalet personer blivit dömda för, det är då brottet hets mot folkgrupp som man begår.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare