FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/11/2020

Hets mot folkgrupp mot etniska svenskar

Hej! Att uttrycka saker som: Din missbildade jävla svartskalle och lata zigenare kan ju vara brottsligt ellerhur, typ HMF eller förolämpning. Då undrar jag om det varit lika allvarligt att säga: missbildade jävla svenne, lata svenne och korkade vita svenne-skit istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Huruvida etniska svenskar ska omfattas av lagen om hets mot folkgrupp eller inte har varit föremål för debatt ända sedan lagens tillkomst. Å ena sidan, menar vissa, är lagens syfte att skydda minoriteter och inte majoritetsbefolkningen. Å andra sidan menar menar andra att det är i linje med lagtexten att etniska svenskar ska omfattas. Den senare tolkningen gjorde riksdagens justitieutskott i betänkandet 2012/13:JuU10. Och denna skrivelse åberopades i en dom från Norrköpings tingsrätt år 2015, där domstolen fann att svenskar omfattades av lagen (men där den tilltalade av andra skäl blev friad), mer om den kan läsas här. Högsta Domstolen har emellertid inte satt ner foten varför frågan med säkerhet inte kan besvaras. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare