FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/08/2021

Hot om stämning - lagligt?

Hej! Sålde min häst till en familj, som sedan hotade mig med att "ta det rättsligt" om inte jag köpte tillbaka hästen. Deras krav var då att jag dessutom skulle betala ett högre pris för hästen än vad jag sålde den för, samt redan dagen efter, stå för alla kostnader för hästen och betala dom.

Det fanns ingen grund för något dom hävdade att jag hade gjort, dvs jag hade inte gjort något fel och avtalet oss emellan var detaljerat och utan brister.

Dom sa att deras advokat skulle höra av sig, men lade sedan ner allting. Eller ja, jag hörde inget från deras advokat.

Hela händelsen fick mig att må fruktansvärt dåligt och gjorde mig orolig.

Kan jag stämma dom för det dom utsatte mig för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är: nej det är inte olagligt med handlingar som består i hot om att stämma en annan person. Utifrån den situation som du beskriver har det alltså inte varit olagligt av familjen att hota om stämning.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare