Hotfull hyresgäst - kan jag häva avtalet?

Hej.

Jag har en hyresgäst i ett rum i min villa. Sista april går avtalet ut. I januari förlängdes kontraktet med två månader med " ingen förlängning" inskrivet i kontraktet. Detta för att personen skulle få ytterligare möjligheter till att hitta bostad. Nu har personen en psykos och ligger på sjukhus sedan ett par dagar. Det är hotfullt att ha personen här.

Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Eftersom det rör sig om uthyrning av din privata bostad gäller Privatuthyrningslagen.

Uppsägningstid
Jag förstår det som att du har som önskemål att personen ska flytta ut redan innan den sista april på grund av att personen är hotfull. Eftersom hyresavtalet är uppsagt till den sista april har du tyvärr ingen möjlighet att få avtalet uppsagt tidigare än detta. Uppsägningstiden för att avsluta ett hyresförhållande som löper på bestämd tid är nämligen tre månader, 3 § privatuthyrningslagen.

Ett avtal kan även hävas i förtid om det är så att hyresgästen allvarligt har försummat vad som åligger honom. Eftersom jag inte har någon information om att din hyresgäst har gjort något som är hotfullt eller betett sig illa kan jag därför inte säga att du har rätt att häva avtalet. Att endast ligga i psykos på sjukhuset inte misskötsamhet av väsentligt slag. Är det dock så att personen har agerat på ett högst olämpligt sätt skulle du kunna få rätt att häva avtalet redan idag, 12 kap. 42 och 25 §§ Jordabalken.

Avslutning
Jag hoppas att du fick svar på din fråga och skulle det vara så att du har några följdfrågor är det bara att höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare