Hundägares ansvar för sin hund

Hej!

Vem har ansvar om två hundar leker på en tomt. Vi har en hund som ibland leker med grannens hund på vår tomt. Det har dock hänt att de hoppat över staketet och sprungit över till en annan granne.

Jag har pratat med hundens ägare och sagt att de inte får leka förrän vi har byggt en hundgård. Han har dock struntat i det och hunden kommer in på vår tomt utan vårt tillstånd. Vem har ansvar för grannes hund om en liknande situation uppstår igen att han hoppar över staketet från vår tomt till en annan grannes tomt? Är det jag som tomtägare eller hundens ägare?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som är ansvarig för grannens hund. Regler om hundägares ansvar finns i lag om tillsyn över hundar och katter.

Vem är ansvarig för hunden?
En hundägare ska hålla hunden under sådan tillsyn och sköta hunden på ett sådant sätt som med hänsyn till hundens natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att den orsakar skador eller avsevärda olägenheter (1 § lag om tillsyn över hundar och katter). Det är alltså ägarens skyldighet att ha översikt och ta ansvar för sin hund. Vilka krav som ställs på hundägaren är beroende av omständigheterna. Det kan handla om allt ifrån att se till att hålla hunden kopplad till att se till att den inte genom skällande stör omgivningen. Din granne är alltså ansvarig för att hunden inte hoppar över staketet och springer iväg.

Om hunden springer iväg och orsaka skador av något slag, till exempel biter en annan hund, är hundägaren alltid skadeståndsskyldig oavsett om ägaren var på plats när skadan skedde (19 § lag om tillsyn över hundar och katter). Detta innebär att grannens hund skulle springa iväg och orsaka någon typ av skada är hundägaren ansvarig för detta också.

Svaret på din fråga är att hundägaren är ansvarig för sin hund och inte du som tomtägare. Det ligger på hundägaren att se till att hunden inte springer iväg och det ligger på hundägaren att se till att hunden inte stör/skadar omgivningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare