Hur anmäler jag en person som orsakade skada hos oss?

Min dotter hade fest och en av killarna ställde sig och kissade på en av våra byråar inomhus , parkett golvet är förstört där , de kastade ut honom med påföljd att han sparkade sönder de översta stenarna på vår mur här utanför , han kastade ut saker från vår tomt , kastat sönder glasflaskor på parkeringen, vält en moped och kastat bort en mopedhjälm ?

Hur går man tillväga med detta , det man skyller på är att han har ADHD och är över 18 år och vill inte ta sina mediciner.

Har försökt att prata med honom och hans föräldrar men får inget gensvar , hur polisanmäler man detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom killen skadade och förstörde er egendom kan han dömas för skadegörelse (12 kap. 1 § BrB). Eftersom han är över femton år kan han dömas till påföljd om han begår något brott (1 kap. 6 § BrB). Om ni vill polisanmäla honom för skadegörelsen gör ni det enklast genom att ringa polisen på 114 14 och berätta vad som har hänt.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare