Hur anmäler man någon för förtal?

Hej,

Jag misstänker att jag är utsatt för förtal. Vart kan jag anmäla detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag börja med att beklaga situationen du hamnat i.

Du bör snarast anmäla händelserna till polisen om du på något sätt känner dig hotad. En anmäla gör du genom att ringa 114 14 (icke-akuta situationer) eller genom att gå in på polisens hemsida. Tänk på att det måste vara du som lämnar in anmälan om att väcka åtal eftersom åtal som huvudregel väcks av den som blivit utsatt (5 kapitlet 5 § brottsbalken). Var även noggrann med att säkerställa den bevisning du har, så att tillräckliga grunder finns för en förundersökning.

Du är varmt välkommen att höra av dig igen vid ytterligare frågor eller funderingar. Lycka till!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare