Hur ansöker man om gemensam vårdnad?

Jag har ensam vårdnad på alla mina tre barn, men den yngsta som är 8 år vill bo med sin pappa och mår bra med honom. Kan han bo med sin pappa fast jag har ensam vårdnad och gå i skolan där hans pappa bor? Vi bor i två olika kommuner.När jag fick ensam vårdnaden så var det pga jag hade bättre situation både med ekonomi och bostad.Vi båda ansåg att det var bäst för barnen att bo med mig, då han hade inte så bra ställt med boende.Nu har hans pappa fast boende och båda (barnet och pappa) vill bo tillsammans?Pappan är en fin människa han tänkte på barnens bästa då när han gav ensam vårdnaden till mig.Jag undrar hur det går till i vår situation behöver han söka gemensam vårdnad eller kan vi komma överens så barnet kan få bo med sin pappa ändå?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrar kan avtala om ändring av vårdnad, umgänge eller boende. Detta avtal måste vara skriftligt och ska dessutom godkännas av socialnämnden. Som utgångspunkt ska socialnämnden godkänna ett avtal om ändring av vårdnad, om det inte är uppenbart att avtalet är oförenligt med barnets bästa (6 kap. 6 § föräldrabalken [FB]) (6 kap. 15 a § FB) (6 kap. 14 a § FB). Det är socialnämnden i den kommun där barnet är bokfört som prövar om ett avtal ska godkännas eller ej (6 kap. 17 a § FB). Om ni är osäkra på hur ni ska formulera avtalet kan ni få gratis hjälp av kommunen (5 kap. 3 § socialtjänstlagen).

En ändring av vårdnaden behöver inte ske för att ert barn ska kunna bo hos pappan, utan ni kan avtala om en ändring i boende utan att förändra vårdnaden. Enligt domstolsverkets hemsida går det bra att komma överens om ändring om boende och umgänge (dock inte vårdnad) utan att behöva upprätta ett avtal som ska godkännas av socialnämnden. Det negativa med detta är att ni inte kommer ha ett juridisk bindande dokument på er överenskommelse. Jag rekommenderar därför att ni avtalar om ändringen och får avtalet godkänt av socialnämnden i den kommun där barnet är bokfört.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare