FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/12/2020

Hur återkallar jag en fullmakt?

Hej!

Jag gjorde en fullmakt till min ex man som jag vill återkalla den, jag har inte en kopia av fullmakten. Vad kan jag göra och hur ska jag återkalla den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att det är fråga om en skriftlig fullmakt som din ex-man har haft för att kunna visa för tredje man (d.v.s. en utomstående person) att han handlar å dina vägnar. En sådan fullmakt återkallas genom att du som fullmaktsgivare tar tillbaka fullmakten eller låter fullmakten bli förstörd (16 § avtalslagen). Det som du kan göra är alltså att antingen ta tillbaka fullmakten från din ex-man eller se till att fullmakten förstörs. Du behöver inte själv förstöra, d.v.s. exempelvis riva sönder, fullmakten utan det kan även din ex-man göra. Det här är de alternativ som finns gällande skriftlig fullmakt. När du har gjort detta är fullmakten alltså återkallad och kan inte längre användas av din ex-man.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare