FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/03/2018

Hur återkallar man en skriftlig fullmakt?

Hej, jag har skrivit en fullmakt gällande min fars dödsbo. Kan jag återkalla den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Fullmakter regleras i 2 kap. Avtalslagen (AvtL).

Om den som har skrivit en fullmakt vill återkalla fullmakten så har den som har utfärdat fullmakten ansvar för att återkalla fullmakten på ett korrekt sätt, 12 § AvtL. Beroende på vad det är för typ av fullmakt så finns det olika tillvägagångssätt för hur man återkallar fullmakten.

Skriftlig fullmakt
Eftersom du anger att du har skrivit en fullmakt så utgår jag i mitt svar från att det rör sig om en fullmakt i form av en skriftlig handling som har getts till någon annan. I dessa fall sker ett återkallande genom att du som fullmaktsgivare tar tillbaka den skriftliga fullmakten eller förstör den skriftliga fullmaktshandlingen. Den som har fått fullmakten är i dessa lägen skyldig att lämna tillbaka fullmaktshandlingen om du som har utfärdat fullmakten begär det, 16 § AvtL.

När fullmaktshandlingen har tagits tillbaka eller förstörts är fullmakten återkallad.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga! Om inte annat är du välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare