FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/12/2021

Hur bedöms vapenbrott?

Hej!

Hur bedöms det om man har vapen hemma. Alltså om det klassas som grovt, ringa eller av normalgraden. Är det exempelvis antal vapen eller omständigheter som avgör? Om man samtidigt förvarar narkotika, bedöms fallen var för sig iom den nya lagen att inte "baka in" olika brott i samma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vapenbrott regleras i vapenlagen. I 9 kap. 1 § vapenlagen framgår att den som uppsåtligen innehar ett skjutvapen utan att ha rätt till det eller överlåter eller lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att inneha vapnet döms för vapenbrott till fängelse i högst tre år. Om brottet är ringa döms i stället till böter eller fängelse i högst sex månader.

Frågor som gäller gränsdragningen mellan ringa brott och brott av normalgraden har prövat i ett antal rättsfall från Högsta domstolen, HD. I de tre samtidigt prövade målen NJA 1974 s. 208 I-III bedömdes en kortare tids innehav av ett hagelgevär för prydnadsändamål som ringa brott. Innehav av en vanlig pistol bedömdes däremot inte som ringa. I NJA 1988 s. 657 bedömdes innehav av en uppboradd startpistol, med förhållandevis låg anslagsenergi som förvarades i ett kassaskåp, samt ett obrukbart hagelgevär med svårreparabelt fel som ringa brott.

Från dessa rättsfall kan alltså dras slutsatsen att samtliga relevanta omständigheter ska beaktas när de kommer till att avgöra om vapenbrottet ska anses som ringa eller vara av normal svårhetsgrad. Frågor som huruvida vapnet är brukbart eller ej, hur det förvaras, hur många vapen det rör sig om, vad syftet med innehavet är med mera blir relevanta.

För att klassificera ett brott som grovt uppradar lagen vissa punkter som särskilt ska beaktas. I 9 kap. 1 a § vapenlagen framgår att om brott som avses i 1 § första stycket är grovt, döms för grovt vapenbrott till fängelse i lägst två och högst fem år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om

1: vapnet har innehafts på allmän plats eller på en annan plats där människor brukar samlas eller har samlats eller i ett fordon på en sådan plats,

2: vapnet har varit av särskilt farlig beskaffenhet,

3: innehavet, överlåtelsen eller utlåningen har avsett flera vapen,

4: vapnet har innehafts i en sådan miljö att det typiskt sett kan befaras komma till brottslig användning, eller

5: gärningen annars har varit av särskilt farlig art.

Ett eldhandvapen ska alltid anses vara av särskilt farlig beskaffenhet enligt samma lagrum.

Dessa fem punkter ska särskilt beaktas, men även gäller att samtliga relevanta omständigheter ska beaktas vid gradindelningen. Ett grovt brott kan föreligga även om ingen av de uppräknade punkterna är för handen.

Om eventuell narkotika skulle uppräckas samtidigt som ett vapenbrott uppdagas kommer det att dömas separat för de bägge brotten då det inte råder någon s.k. "konsumtionsrelation" mellan dessa och att de inte förövas genom samma gärning.

Med vänlig hälsning,
Gustav OtteboRådgivare