Hur begär jag att få ut en allmän handling?

Hej

Jag skulle vilja veta en persons skatteåterbäring och för vad den fick tillbaka pengar för. Ex ränta från lån på bostad mm

Hur går jag tillväga för att begära ut de papperen?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan begära att få ta del av alla handlingar hos myndigheterna (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen). Är de inte belagda med sekretess ska du få ta del av dem (2 kap. 2 § tryckfrihetsförordningen).

Du ska vända dig till den myndighet som förvarar handlingen (6 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen). I ditt fall blir det Skatteverket.

På Skatteverkets hemsida står det att du kan välja mellan att ringa dem, skicka post eller e-post för att göra din begäran. Vill du ringa gör du det på detta nummer: 0771-567567. Vill du skicka e-post kan du trycka på länken till deras hemsida så hittar du ett formulär. Du har rätt att vara anonym.

Tänk på att du behöver specificera vad du vill ha ut så de kan hitta det. De har en skyldighet att leta efter det du begär ut men inte gissa sig fram till vad du vill ha. Uppge namn på personen, gärna personnummer och att du vill ha beslutet om personens slutgiltiga skatteuträkning samt vilket år det gäller.

Får man tillbaka pengar så är det för att det under året dragits för mycket i preliminär skatt, på t.ex. lön, aktieutdelning eller liknande. När Skatteverket sedan räknar ut det slutgiltiga så ser det att personen totalt betalat in för mycket.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare