Hur begränsar man ett särkullbarns rätt till arv?

Har ett särkullbarns som vill ha ut sin del av arv i förtid, hur skall vi skriva avtal om att hen inte har rätt till mer arv vid min död?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till frågor om arv och testamente är det ärvdabalken som är tillämplig lag.

Så som jag tolkar din fråga verkar du vela att särkullbarnet ska ha ut sitt arv medan du fortfarande är vid liv och därefter ingen andel av din kvarlåtenskap när du går bort. Detta kan göras genom att du upprättar ett gåvobrev och tydligt stadgar att gåvan ska anses som förskott på arv (6 kap. 1 § första stycket ärvdabalken).

Ett särkullbarn är en bröstarvinge till den avlidne och har en laglig rätt till hälften av den avlidnes arvslott. Detta brukar benämnas för laglott (7 kap. 1 § ärvdabalken). Man kan alltså i sitt testamente göra en tydlig utformning där man förklarar att ens särkullbarn redan har fått ut sin laglottsberättigade andel av arvet genom gåvan som utgör förskott på arv, i enlighet med 7 kap. 2 § ärvdabalken.

Om du känner dig osäker på hur du exakt ska utforma ditt gåvobrev och testamente rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare