Hur beräknar man fastighetsskatt?

Har ärvt och sålt hus byggnadsår 1865 för 1600000kr

Vad får jag betala i skatt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Lite generellt om skatt vid fastighetsförsäljning och hur man räknar ut kapitalvinst

Svaret till din fråga finner vi i inkomstskattelagen (IL). Skattereglerna kring försäljning av fastighet finner vi under inkomstslaget kapital, då detta kort sammanfattat rör avyttring av tillgång, se 41 kap 2§ IL. Huvudregeln som gäller vid beräkning av kapitalvinster finner vi i 44 kap 13§, där kapitalvinsten är skillnaden mellan ersättningen av den avyttrade tillgången, minskad med utgifterna för avyttringen eller utfärdandet och omkostnadsbeloppet.

Utgifterna för avyttringen kan exempelvis vara mäklarkostnader.

Med omkostnadsbeloppet avses utgifter för anskaffning ökade med förbättringsutgifter, se 44 kap 14§. IL. Här är det värt att nämna att det ofta finns speciella regleringar när det gäller exempelvis förbättringsutgifter för fastigheter som regleras i 45 kap 11-15§§ IL. Här stadgas exempelvis vilka förbättringsutgifter som får tas med. Det står inget om något om förbättringsarbeten i frågan du ställt men är inte ovanligt i samband med försäljning av äldre hus.

Anskaffningsvärdet i detta fall blir det som den du ärvde från betalade för huset. Se 44 kap 20§ 2st. IL om att man träder in i den tidigare ägarens skattemässiga situation om man tillgången förvärvas exempelvis genom arv.

I stora drag kan man beskriva detta med en liten formel:

Kapitalvinst = ersättning vid försäljning - mäklarkostnader - (anskaffningsvärdet + förbättringsutgifter)

Jag kan även rekommendera skatteverkets hemsida på området, se: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavprivatbostad.4.76a43be412206334b89800042922.html

Så vad göra man när man räknat ut kapitalvinsten?

När vi har räknat ut kapitalvinsten så ska vi beräkna skatten på denna. Man skattar på 22/30 av kapitalvinsten vid fastighetsförsäljning. På 22/30 av vinsten betalar man 30% skatt. Se 45 kap. 33 §§ och 65 kap. 7 § IL.

Sammanfattning

Utifrån frågan så har jag inte möjlighet att kunna beräkna skatten men med detta svar borde du kunna se vad vilken information som behövs för att själv kunna göra en estimering.

Kapitalvinst = 1 600 000 - mäklarkostnader - (anskaffningsvärde + förbättringsutgifter)

Kapitalvinst som ska beskattas ("tas upp") = Kapitalvinst x (22/30)

Total skatt = kapitalvinst som ska beskattas x 0,3 ( alltså 30%)

Jag hoppas detta ger lite vägledning i frågan!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare