Hur beräknas lag och arvslott?

Hur beräknas lag och arvslott. En fastighet såld och vinsten enl beräkning ung 1000000 sedan ska skatt betalas . Vinsten beräknad efter avdrag för renoveringar och andra utgifter vid försäljningen.

Eller ska laglotten beräknas utifrån försäljningpris.1900000 -skatt och mäklare.

Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arvslotter och laglotter finns i Ärvdabalken (ÄB).

Kvarlåtenskap

Vid fördelning av arv, oavsett vem som ska få arvet, utgår fördelningen från hur stor kvarlåtenskapen är. Kvarlåtenskapen är det som den avlidna får ut från en bodelning och den avlidnes enskilda egendom. Värdet av kvarlåtenskapen kommer då vara vad som finns kvar efter en potentiell bodelning, när alla skulder har dragits av. Det vill säga nettovärdet av allt som finns kvar. Om det bara är fastigheten i din fråga som finns kvar som kvarlåtenskap, är det nettovärdet av fastigheten efter den sålts och avdrag gjorts för alla kostnader (1'000'000 kr) som är det som ska gå till en arvinge eller fördelas mellan flera arvingar.

Vilka som har rätt att ärva en avliden finns i 2 kap. och 3 kap. ÄB.

Arvslott och laglott

Arvslotten är vad en arvinge har rätt att ärva. Finns det bara en arvinge ska denne ärva hela kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § ÄB), alltså 1,000,000 kr. Laglotten är däremot hälften av arvslotten och om det då finns 1'000'000 kr i kvarlåtenskapen, blir laglotten 500'000 kr (7 kap 1 § ÄB). En bröstarvinge (barn och särkullbarn till den avlidne) har alltid rätt till sin laglott och den går inte att testamentera bort

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hampus LagerquistRådgivare