Hur beräknas ledighetsperioder i föräldraledighetslagen?

Hej!

Har en liten fråga angående föräldrarledighet. Det är så att jag har sökt ledigt på 50% mellan v.35 - v.03, fast 100% mellan v.50 - v.52. Allt är skrivet på samma ansökningsblankett. Företaget hävdar att detta är tre perioder trots det att den är sammanhängande. Stämmer detta? Jag tolkade det som en period eftersom den inte är delad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man gör som du och ansöker om en tids sammanhängande ledighet men med olika ledighetsformer, såsom delledighet på t ex 50 % och hel ledighet på 100 %, så anses man ha tagit flera ledighetsperiod i anspråk, om man inte kommer överens med arbetsgivaren om något annat. Det är således korrekt som företaget hävdar att du anses ha ansökt om tre perioder eftersom du har ansökt om två perioder med delledighet och en period med hel ledighet.

Med vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare