FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta02/10/2018

Hur beräknas ränta enligt 6 § räntelagen?

Hej

Hur mycket skall jag ta ut i ränta på 300.000 kr per månad enligt räntelagen 6? Vilken %-sats? Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ränta enligt 6 § räntelagen räknas ut genom att addera aktuell referensränta med 8 procentenheter. Fram till den 1 januari 2019 är referensräntan -0,5 procent. Du ska sedan lägga på 8 procentenheter. Detta innebär att det just nu blir en årlig ränta på 7,5 procent.

Rekommenderar en funktion på Kronofogdens hemsida där du på ett enkelt vis kan räkna ut räntan, se här.

I ditt fall fyller du under "belopp" i 300000 och under "ränta %" skriver du 8. Du skriver sedan in datumen. Slutligen klickar du i att "vanlig ränta" ska beräknas och att "hänsyn ska tas till diskonto-/referensränteändringar". Det sistnämnda är viktigt och gör att den för varje tid gällande referensräntan automatiskt tas med i beräkningen.

Genom att göra ovanstående får du fram att räntebeloppet blir ungefär 1 900 kr per månad. Exempelvis från och med 181001 till och med 181031 blir det 1 910 kr i ränta på beloppet 300 000 kr.

Hoppas du fick svar på frågan!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare