FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta26/02/2019

Hur beräknas ränta på skadestånd?

Hej, jag har ett domstolsbeslut som lyder så här: D ska betala skadestånd till I med 5000 kr jämte ränta på beloppet enligt 6 räntelagen (1975:635) från den 12 november 2017 tills dess att betalning sker.

Så frågan är hur kan jag räkna ut hur mycket hela räntan blir fram tills idag 2019.20.02

Tack för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dit till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du vad ditt räntebelopp är uppe i just nu.

Enligt 6 § Räntelagen utgörs räntesatsen av den aktuella referensräntan plus åtta procentenheter.
Referensräntan ligger i nuläget på -0.5 procent. (se 9 § Räntelagen och här)

Den årliga räntan du ska betala på ditt belopp är alltså 7.5% (8 - 0.5 = 7.5)

För att räkna ut hur mycket räntan blir fram tills ''idag'' (20 februari) – rekommenderar jag kronofogdens hemsida, där du enkelt kan räkna ut hur mycket din ränta blir. ( här)

Där fyller du i :

Belopp: 5000

Ränta: 7.5

From: 171112

Tom: 190220

- sedan klickar du i vanlig ränta.

I ditt fall blir räntebeloppet 478 kr just nu, och det totala beloppet du betalat är 5478 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare