FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta20/01/2022

Hur beräknas ränta på skadestånd med anledning av brott?

Hej

Jag var målsägande idag vid en rättegång där domen fastställdes till skadestånd om 8000kr plus ränta från 17 juli 2021

Jag har försökt räkna ut räntan men är osäker

Vad blir räntan på 8000?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du i egenskap av målsägande ska erhålla 8 000 kr i skadestånd med anledning av brott, och att du undrar hur räntan ska beräknas på skadeståndet.

Bestämmelser om ränta finns i räntelagen ("RänteL").

Hur hög är räntan?

Den årliga räntan är referensräntan plus åtta procentenheter (6 § RänteL). Referensräntan fastställs varje halvår av Riksbanken (9 § RänteL). Referensräntan är i dag 0 %, vilket den har varit under hela den aktuella perioden (17 juli 2021 till i dag). Riksbankens referensränta hittar du här.

Räntan beräknas således 0 + 8 = 8 %.

Den här räntan utgår inte som "ränta på ränta". Förfallen räntebetalning läggs alltså inte till i den totala skulden och läggs till grund för nästa räntebetalning (prop. 1975:102 s. 128). Räntan beräknas alltså enbart utifrån hur mycket som är kvar att betala av skadeståndet.

Räntan i det här fallet

Räntan i det här fallet ska beräknas på ett skadestånd om 8 000 kr och betalas från 17 juli 2021, vilket är samma sak som från och med 18 juli 2021. Ränta ska betalas till dess full betalning av skadeståndet har skett.

Räntan är 0 + 8 = 8 %.
Den årliga räntan är således 640 kr (=8 000 x 0,08). Räntan per månad är 53,33 kr (=640 / 12).

För att enkelt beräkna räntan kan jag tipsa om Kronofogdemyndighetens tjänst "Beräkna skuldräntan". Tjänsten beräknar räntan exakt per dag och tar även hänsyn till eventuella ändringar av Riksbankens referensränta. Du hittar tjänsten här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare