Hur beräknas röstetalet vid tillämpning av andelstalsmetoden för en medlem som äger flera fastigheter i en samfällighetsförening?

Hej!

Hur fungerar andelstalsmetoden vid röstning på stämma för samfällighetsförening i de fall där medlem äger flera fastigheter? Får den medlemmen lägga ihop sina andelstal (dock begränsat till max 1/5-del av närvarande röster)?

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I lag om förvaltning av samfälligheter finner du bestämmelser om hur omröstning på en stämma i en samfällighetsförening går till.

Andelsmetoden – röstetal beräknas efter fastigheternas andelstal

Vid omröstning på föreningsstämman gäller som utgångspunkt den s.k. huvudtalsmetoden som innebär att en röstberättigad medlem har en enda röst, oavsett om medlemmen äger en eller flera delägarfastigheter. I frågor som har ekonomisk betydelse (t.ex. fördelning av överskott, ansvarsfrihet för styrelsen eller upplåtelse av servitut eller nyttjanderätt) kan dock en medlem begära att den s.k. andelstalsmetoden istället ska användas. Andelstalsmetoden innebär att en medlems röstetal beräknas efter delägarfastigheternas andelstal (49 § första stycket). Precis som du skriver så betyder det att om en medlem äger flera fastigheter ska röstetalet beräknas efter fastigheternas sammanlagda andelstal i samfällighetsföreningen. Röstetalet begränsas dock till max en 1/5-del av det sammanlagda röstetalet för samtliga närvarande röstberättigade medlemmar.

Vänliga hälsningar

Anna Dahlenborg AkmeseRådgivare