FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/08/2021

Hur beräknas skuld mellan sambor för kontantinsats vid separation

Två personer som varit sambo har nu sålt sitt gemensamma hus. Vid köpetillfället uppstod en kostnad på 275.000 kr. Hon betalade vid tillfället 25.000 kr och han 250.000 kr. Ägarskapet har varit 50% vardera och alla kostnader under tiden de bodde gemensamt har delats hälften var. Nu påstår han att han är berättigad att få tillbaka hela sin del om 250.000 kr han betalade vid köpetillfället. Hon påstår att den ursprungliga kostnaden om 275.000 kr blir 137.500 kr var. Då hon redan betalat 25.000 kr vid tillfället bör hon rimligtvis vara skyldig 112.500 kr. Då har han betalat 250.000 - 112.500 = 137.500 kr. Och hon har betalat 25.000 + 112.500 = 137.500 kr. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst måste jag nämna att det finns en lag som heter Sambolagen. Om bostadshuset införskaffats för gemensamt bruk gäller Sambolagen (3 § Sambolagen). Sambolagen säger att om någon av parterna begär bodelning ska husets värde delas lika, då spelar det ingen roll hur mycket var och en betalat i kontantinsats (8 § Sambolagen).

Om inte sambolagen gäller så gäller Samäganderättslagen. Samäganderättslagen ger dock ingen ledning för just denna fråga eftersom ni är överens om att ägarandelen är lika stor. Frågan blir då istället om det uppstått en skuld i och med att den ena sambon betalt mer än den andre.

Huruvida det uppstått en skuld eller inte kan vara en fråga som blir föremål för tvist, men om samborna är överens om att det uppstått en skuld är detta inte heller ett problem.

Det rimliga, om ni är överens om att det uppstått en skuld, är att den sambo som betalat mindre är skyldig den som betalat mer i form av mellanskillnaden, alltså 112 500 kr.

Franck OlofssonRådgivare