FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/01/2022

Hur beräknas teckningskursen vid nyemission?

Hej!

Bolagstämman i aktiebolag kan bestämma teckningskursen av en ny emission (ABL 13:4). Hur beräknas teckningskursen? Finns det regler som bolagstämman måste följa och, framför allt, finns det typiska beräkningsmetoder? Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras mycket riktigt i Aktiebolagslagens 13 kapitel.

I 13 kap 3 § ABL anges att styrelsen (eller den som tar på sig uppgiften) ska upprätta ett förslag till emission. Förslaget ska innehålla bland annat teckningskursen (se 13 kap 4 § 1 st 3 p. ABL).

Teckningskursen för de nyemitterade aktierna får inte understiga de tidigare aktiernas kvotvärde, se 13 kap 4 § 3 st ABL. Kvotvärdet för de tidigare aktierna beräknas genom att dividera aktiekapitalet med antalet aktier (jfr 2 kap 5 § 4 st ABL). Om teckningskursen sätts över kvotvärdet (överkurs) ska det anges i förslaget hur fördelningen ska ske av överkursvärdet mellan den bundna överkursfonden och den fria överkursfonden, se 13 kap 4§ 3 st sista meningen.

Sammanfattningsvis måste den som upprättar förslaget till nyemission se till att teckningskursen för de nyemitterade aktierna inte understiger de tidigare aktiernas kvotvärde (aktiekapitalet delat på antalet aktier).

Det är möjligt att sätta teckningskursen över kvotvärdet (så kallad överkurs). Överkursvärdet är skillnaden mellan teckningskursen och kvotvärdet. Detta överkursvärde hänförs till en överkursfond som ingår i det fria egna kapitalet (och därmed kan spenderas fritt), och man kan även hänföra det till det bundna egna kapitalet (och genomföra exempelvis en fondemission så att aktierna blir mer attraktiva samtidigt som bolagets kreditvärdighet ökar).

Jag rekommenderar bolagsverkets skrivelse om nyemissioner som innehåller omfattande kommentarer på förfarandet.

Förhoppningsvis har du fått svar på din fråga, men tveka inte på att höra av dig igen om jag varit otydlig eller om du kommer på fler funderingar!

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare