FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/08/2021

Hur beräknas underhållsbidrag?

Jag har 2 bonusbarn, 15 och 13 år. 15-åringen bor på heltid hos mig och sin pappa sedan 2 år tillbaka, 13-åringen bor 50/50 hos oss resp sin biol.mamma. Jag och min man har dessutom 3 gemensamma barn (9,7,4). Bonusbarnens biologiska mamma har hela tiden haft 50% av barnbidraget till båda sina barn och inte betalat ngt underhållsbidrag för den äldsta dottern, för vi har inte orkat ta tag i denna fråga/konflikt , och det har sagts mellan raderna att vi har ju två inkomster osv. Jag har nu tröttnat på att vara den som ekonomiskt kompenserar för det som biomamman inte betalar. Planen är att börja med att begära hela barnbidraget, men jag skulle även vilja vet vad som vore rimligt att kräva i underhållsbidrag.

Jag förstår att det är de biologiska föräldrarnas nettoinkomst (biomamma: ca 35 000, pappa ca 15 000) och barnets ålder som standardmässigt räknas in. Hur räknas min(bonusmammnas) inkomst in( ca 35 000) och det faktum att vi har fler barn boende hos oss? Jag har försökt göra en beräkning på FK's hemsida i deras kalkylator, men får inte riktigt rätt på det.

MVH bonusmamman

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över hur man beräknar underhållsbidrag för ditt bonusbarn som bor på heltid hos sin far. Reglerna om underhåll för barn finns i föräldrabalken, fortsättningsvis kallad FB.

Underhåll

Föräldrar ska svara för underhåll av sitt barn efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och deras samlade ekonomiska förmåga. Det är det individuella barnets behov av försörjning som ska tillgodoses. Ju större behov ett barn har, desto högre underhåll (7 kap. 1 § FB).Om båda föräldrarna inte bor tillsammans med barnet ska den förälder som inte varaktigt bor med barnet fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet. Skyldigheten att betala underhållsbidrag påverkas inte av om föräldern har del i vårdnadsansvaret eller inte, avgörande är om barnet bor varaktigt med den andra föräldern (7 kap. 2 § FB).

Barnets behov

Beräkningen ska som ovant nämnt utgå från barnets behov. Hänsyn bör tas till särskilda kostnader som det enskilda barnet kan ha, såsom kostnader för barntillsyn eller kostnader pga. sjukdom eller allergier. Barnets behov beräknas av socialstyrelsen på grundval om uppgifter från konsumentverket som har tagit fram schabloner över ett barns behov. Du skriver att barnet här är 15 år gammal. I så fall ska barnets behov anses vara 95 % av aktuellt prisbasbelopp. Prisbasbeloppet är år 2021 47 600 kr, 95 % av detta är 45 220 kr. Detta är alltså barnets behov per år.

Från barnets behov avräknas sedan barnbidrag som utgår enligt socialförsäkringsbalken. Barnbidraget är 1250 kr i månaden. Detta avräknas enligt följande: (45 220 /12) – 1250 = ca 2518 kr. Från barnets behov ska även eventuellt flerbarnstillägg som utgår räknas av (dividerat på antal barn). Att ni har flera barn kan alltså påverka hur stort flerbarnstillägget blir och således hur stor summa som ska dras av från barnets behov.

Föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga

Beräkningen av underhåll utgår även efter föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.

Föräldrarnas överskott räknas ut enligt följande: Inkomst – skatt – boendekostnad – levnadskostnad = överskott. Denna beräkning görs för vardera föräldern. Din inkomst som bonusförälder tas alltså inte med i beräkningen av underhållsbidraget. Däremot kan det påverka hur stor kostnad för faderns boende som ska räknas med (se nedan). Vid beräkningen av förälderns överskott får förbehåll göras för förälderns eget underhåll. (7 kap. 3 § FB).

Boendekostnaden: Om föräldern delar bostad med någon får förbehåll göras för halva bostadskostnaden. Barns boendekostnad ingår i förälderns boendekostnad.

Levnadskostnaden: Levnadskostnaden beräknas med ledning av ett normalbelopp (7 kap. 3 § andra stycket FB), det vill säga prisbasbeloppet. Man räknar här med att levnadskostnaden är 10 % av prisbasbeloppet/månad. År 2021 blir detta alltså 4760 kr i levnadskostnad.

Beräkningen

För att kunna beräkna underhållet måste man först ha beräknat barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Metoden för beräkningen innebär att barnets behov av underhåll fördelas mellan föräldrarna i förhållande till vars och ens överskott. Underhållet beräknas enligt följande formel:

Underhållsbidraget = Barnets behov x (Bidragspliktigs förälders överskott / Föräldrarnas sammanlagda överskott)

Ditt fall

Då jag inte känner till boendekostnaderna för varken barnets far eller mor eller om barnet i fråga har några särskilda kostnader som kan påverka storleken av barnets behov kan jag dessvärre inte beräkna räkna ut vad underhållet skulle bli. Jag hoppas dock att du med hjälp av ovan nämna formler och information har fått lite vägledning så du kan göra uträkningen på egen hand!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare