Hur beräknas uppsägningstid för en hyresrätt?

Hej,

jag hyr en bostad med 1 månads uppsägningstid. I december meddelade jag hv att jag ville flytta ut 15 mars vilket hv bekräftade i skrift var ok. Nu vill hv att jag betalar full, hyra för mars, måste jag det?

Tack på förhand, mvh osäker

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du måste betala hyra för hela månaden även om du flyttar ut innan månaden är slut. Jag utgår från att du bor i en hyresrätt. Om du hyr en bostadsrätt i andra hand gäller samma regler men då gäller lagen om uthyrning av egen bostad.

Uppsägningstiden räknas i hela kalendermånader och räknas från början av en månad till slutet av en månad (12 kap. 4 § JB). Det innebär att du kan säga upp ditt hyreskontrakt när du vill men uppsägningstiden räknas från början av månaden efter uppsägningen. I ditt fall innebär det att uppsägningstiden löper fram till och med sista mars även om du flyttar ut tidigare än så.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare