Hur beräknas vinstskatten om jag fått en fastighet i gåva?

Om jag erhållit en fastighet som gåva med vederlag så undrar jag vad som händer när jag säljer fastigheten några år senare? Hur beräknas min vinstskatt? Vad blir mitt ingångsvärde på fastigheten? Är ingångsvärdet mitt vederlag eller det ursprungliga ingångsvärdet som min mamma hade en gång i tiden när hon köpte fastigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en fastighet säljs med överskott uppkommer en kapitalvinst. Av betydelse för kapitalvinstbeskattningen är om du förvärvat fastigheten genom en gåva eller ett köp. Till att börja med kommer jag därför att redogöra för hur man skattemässigt skiljer mellan en gåva och ett köp. Därefter kommer jag att beskriva hur beskattningen av kapitalvinster beräknas.

Av din fråga framgår det däremot inte om du använder fastigheten för privat bruk eller om den är del av en näringsverksamhet. I mitt svar kommer jag däremot att utgå ifrån att det rör sig om en privatbostadsfastighet.

Gåva eller köp?

Trots att ni betecknat överlåtelsen som en gåva kan Skatteverket komma att göra en annan bedömning. Det saknar alltså betydelse om ni själva betecknat överlåtelsen som en gåva.

En överlåtelse mot ersättning, men där ersättningen inte uppgår till marknadsvärdet, brukar kallas för blandat fång. Vid såna överlåtelser gäller den s k huvudsaklighetsprincipen. Skattemässigt räknas överlåtelsen som en gåva om ersättningen understiger fastighetens taxeringsvärde det år då fastigheten överlåts.

Beräkning av kapitalvinst

Försäljning av fastigheter räknas till inkomstslaget kapital. En kapitalvinst är skillnaden mellan ersättningen vid försäljning och omkostnadsbeloppet:

K = |ersättning| — |omkostnadsbelopp|

Omkostnadsbeloppet utgörs i sin tur av anskaffningsutgiften tillsammans med eventuella förbättringsutgifter.

O = |anskaffningsutgift| + |förbättringsutgift|

När det rör sig om benefika överlåtelser, t ex gåvor, gäller kontinuitetsprincipen. Principen innebär att gåvomottagaren övertar den tidigare ägarens anskaffningsutgift. Vid en försäljning kommer anskaffningsutgiften därför att motsvara den ersättning din mamma lämnade för fastigheten.

Kapitalbeskattning

Du som privatperson har rätt att göra en så kallad kvotering innan kapitalvinsten tas upp till beskattning. Kvoteringen innebär att endast 22/30 av kapitalvinsten tas upp till beskattning. Om försäljningen resulterar i en kapitalvinst på 100 000 kr är alltså 73 333 kr skattepliktigt. Kapitalvinsten kommer sedan att beskattas i inkomstlaget kapital med en statlig kapitalskatt på 30 %.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare