Hur beskattas aktier som jag ärvt då jag bor utomlands?

Om jag är skriven och bosatt I Frankrike och då ärver aktier från min mor som bor I Sverige. Var beskattas aktierna, utdelningar och förmögenhet (från arvet) och med hur mycket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller beskattning av utdelning på aktierna och förmögenhet. Hur du kommer beskattas beror på om du är begränsat eller obegränsat skattskyldig i Sverige samt hurudana aktier det är fråga om. Detta behandlas i inkomstskattelagen (IL). I min fråga kommer jag att bortse från skatteavtalet mellan Sverige och Frankrike.

Arvet i sig beskattas du inte för eftersom arv och gåvor inte är skattepliktiga (8 Kap 2 § IL). Istället beskattas du ifall du i framtiden avyttrar dvs. säljer dina aktier. Då inträder du i din mors skattemässiga situation, alltså du beskattas på samma sätt som om din mor sålt aktierna, detta kallas för kontinuitetsprincipen (44 Kap 21 § IL).

Obegränsat skattskyldig

Du är obegränsat skattskyldig i Sverige trots att du bor i Frankrike om du har väsentlig anknytning till Sverige (3 Kap 3 § IL). Med väsentlig anknytning menas bl.a. att du har en bostad som är inrättad för åretruntbruk, familj, näringsverksamhet eller är ekonomiskt engagerad i Sverige. Du anses även vara väsentligt anknuten till Sverige i fem år efter att du rest från Sverige om du är svensk medborgare (3 Kap 7 § IL).

Om du kommer fram till att du har väsentlig anknytning till Sverige är du obegränsat skattskyldig för alla dina inkomster i Sverige, dvs. för aktierna och utdelningarna (3 Kap 8 § IL). Du kommer då beskattas med en skattesats på 30 % på kapitalvinster och utdelningar (65 Kap 7 § IL). Ifall aktierna är onoterade ska utdelning och kapitalvinster tas upp med 5/6 (42 Kap 15 a §).

Begränsat skattskyldig

Om du kommer fram till att du inte har väsentlig anknytning är du begränsat skattskyldig i Sverige (3 Kap 17 § IL).

För utdelning av aktierna kommer du beskattas enligt kupongskattelagen (3 Kap 21 § IL och 4 § Kupongskattelagen). Du kommer beskattas med 30 % på utdelning (5 § Kupongskattelagen).

Om du säljer aktierna ska du beskattas för det om du vid något tillfälle under de senaste 10 åren varit bosatt i Sverige. Om det är fråga om aktier ur ett utländskt företag ska du bara beskattas för det om aktierna köpts under en period då din mor var obegränsat skattskyldig i Sverige (3 Kap 19 § IL). Du kommer då beskattas med en skattesats på 30 % på kapitalvinster (65 Kap 7 § IL). Ifall aktierna är onoterade ska utdelning och kapitalvinster tas upp med 5/6 (42 Kap 15 a §).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan man säga att det är avgörande hur länge du varit bosatt i Frankrike. Om du inte varit bosatt i Sverige sedan fem år tillbaka och inte har åretruntbostad, familj osv. kvar i Sverige kommer beskattas enligt det som står under "begränsat skattskyldig".

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare