Hur beskattas en fastighetsförsäljning i Sverige om man är bosatt utomlands?

Hej! Min mamma har avlidit i Sverige och lämnat efter sig ett hus där. Jag är ensam bröstarvinge och kommer att sälja huset genom dödsboet eller efter att arvet är skiftat. Jag är dock utflyttad från Sverige och obegränsat skatteskyldig i ett annat EU land (jag har dock kvar mitt svenska medborgarskap). Är jag trots detta skyldig att betala vinstskatten i Sverige eller skall jag ta upp det till beskattning endast i mitt hemland?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du är skattskyldig för försäljningen av fastigheten i Sverige

En person kan vara obegränsat skattskyldig i två länder samtidigt. Faktumet att du är obegränsat skattskyldig i ditt nuvarande hemland förhindrar alltså inte att du även är obegränsat skattskyldig i Sverige. Personer som har väsentlig anknytning till Sverige är att anse som obegränsat skattskyldiga, vilket framgår av 3 kap. 3 § tredje punkten inkomstskattelagen. För att avgöra ifall du har en väsentlig anknytning till Sverige anges ett antal omständigheter i 3 kap. 7 § inkomstskattelagen som ligger till grund för Skatteverkets bedömning. Faktorer som kan tala för att du har en väsentlig anknytning till Sverige är ditt svenska medborgarskap, men även ifall det skulle vara så att din familj bor i Sverige eller om du skulle ha en bostad inrättad för åretruntbruk. Om du är obegränsat skattskyldig i Sverige är du skattskyldig för alla dina inkomster från såväl Sverige som från utlandet, vilket framgår av 3 kap. 8 § inkomstskattelagen.

Om du inte klassas som obegränsat skattskyldig kommer du istället att klassas som begränsat skattskyldig, vilket framgår av 3 kap. 17 § inkomstskattelagen. Även om du klassas som begränsat skattskyldig kommer du dock vara skattskyldig för fastighetsförsäljningen. Detta framgår av 3 kap. 18 § tionde punkten inkomstskattelagen, där det anges att begränsat skattskyldiga personer är skattskyldiga för försäljningar av fastigheter belägna i Sverige.

Ett skatteavtal medför att du inte behöver betala skatt på fastighetsförsäljningen i båda länderna

Oavsett om du klassas som begränsat eller obegränsat skattskyldig innebär försäljningen av fastigheten att du kommer att bli skattskyldig i Sverige. I det fall även ditt nuvarande hemland lägger anspråk på att beskatta fastighetsförsäljningen kommer du alltså att bli skyldig att betala skatt på försäljningen i både Sverige och ditt nuvarande hemland. Denna situation undviks dock om ditt nuvarande hemland har ett skatteavtal med Sverige. Om ett sådant avtal finns inträffar vanligtvis ett av dessa två alternativ: antingen så får du dra av det ena landets skatt i när du deklarerar i det andra landet, eller så kommer bara det ena landet att beskatta dig.

Skatteverkets hemsida kan du se vilka länder som Sverige har ingått ett skatteavtal med, och om du kommer behöva betala skatt på fastighetsförsäljningen i Sverige, ditt nuvarande hemland, eller i båda länderna.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare