FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt31/05/2019

Hur beskattas vi vid överlåtelse av andel i sommarstuga?

Hej Jag ska överlåta min andel i en sommarstuga till min bror Vi äger halva var och har fått den som gåva av en moster Hur kommer jag att beskattas ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I och med att gåvor numer är skattefria enligt 8:2 inkomstskattelagen kommer ni inte att beskattas alls såtillvida överlåtelsen utgör en gåva. För att det ska vara en gåva i skatterättslig mening krävs dock att gåvan är frivillig, innebär en förmögenhetsöverföring och att gåvoavsikt finns.

Huvudsaklighetsprincipen

För fastigheter gäller huvudsaklighetsprincipen, vilket innebär att hela förvärvet bedöms vara antingen gåva eller köp. Genom rättspraxis har det vuxit fram att det rör sig om en gåva så länge köpeskillingen inte når upp till fastighetens taxeringsvärde. Du kan alltså erlägga en köpeskilling som är lägre än taxeringsvärdet utan att det kommer att betraktas som ett köp och utan att kapitalvinstbeskattning blir aktuellt. Observera dock att utgångspunkten blir halva taxeringsvärdet när du köper halva fastigheten.

Sammanfattning

Om du överlåter din andel i sommarstugan utan motprestation, utgör det en gåva och ni kommer inte att beskattas. Om en eventuell köpeskilling vid överlåtelsen överstiger taxeringsvärdet ses det istället som ett köp och beskattning sker.

Behöver du mer hjälp eller rådgivning av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning som är gratis eller boka tid med en jurist:

- Boka tid med en jurist för 1725 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare