FrågaSKATTERÄTTÖvrigt27/02/2021

Hur beskattas vite pga utträde av köpekontrakt

Under försäljningen av vår fastighet har en köpare hoppat av och betalat vite i enlighet med kontraktet. Hur beskattas vitet? Vi förutsätter att vi kommer att hitta en ny köpare och att huset så småningom blir sålt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beskattning av kapitalvinster

Vitet har en koppling till avtalet, som i sin tur reglerar försäljningen av fastigheten. En fastighet utgör en kapitaltillgång ur ett skatterättsligt perspektiv. Till inkomstslaget kapital räknas inkomster och utgifter på grund av innehav av tillgångar och skulder och i form av kapitalvinster och kapitalförluster, (41 kap 1 § Inkomstskattelagen, IL). En kapitaltillgång beskattas när den avyttras, dvs säljs se (44 kap 3 § IL). Enligt realisationsprincipen ska en kapitalvinst beskattas det året den realiseras, dvs erhålls (44 kap 26 § IL). Som avyttringsdag anses den dag då bindande avtal träffats, då avhändelsen blir definitiv, se prop. 1989/90:110 del 1 s. 712. I ditt fall har bindande avtal träffats egentligen, men avtalet upphörde att gälla på grund av köparens utträde.

Löpande kapitalinkomst?

Vad gäller vitet, så är det svårt och omdiskuterad huruvida viten ska anses vara en kapitalinkomst eller en inkomst i inkomstslaget tjänst. Däremot framgår det av förarbetena till inkomstskattelagen att handpenning, intäkt av tillfällig förvärvsinkomst och liknande inkomster ska beskattas som en löpande kapitalinkomst. Det som avgör bedömningen är varför vitet erhålls. Hade inte fastigheten funnits, skulle ni inte erhållit vitet. Alltså tillgångens förekomst är det som leder till ert innehav av vitet. Det sagda innebär helt enkelt att vitet ska beskattas som en löpande kapitalinkomst. Löpande kapitalinkomster är inkomster från kapitaltillgångar som erhålls utan att tillgången helt eller delvis avyttras. Ett exempel är räntor på fordringar. Löpande kapitalinkomster beskattas då de disponeras/erhålls enligt den så kallad kontantprincipen, (41 kap 8 § IL).

Beräkning

I (42 kap 1 § IL) anges att löpande kapitalinkomster är skattepliktiga inkomster och ska läggas samman med alla andra inkomster som uppkommer på grund av innehav av tillgångar och med andra kapitalvinster. Dessa ska tas upp som intäkter då de disponeras. Skattesatsen på kapitalinkomster är 30%.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Soad GararRådgivare