FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/12/2017

Hur bestäms umgängesrätten

Hej

Min dotter är 4 år gammal, snart 5 år. Jag har levt åtskilt från hennes pappa sen min dotter var 1 år. Han är väldigt bestämd på att han vill att vår dotter ska sova hos honom varannan helg. Tidigare hade vi varannan vecka, men vår dotter mådde väldigt dåligt och visade olika tecken på stress, så för 8 månader sedan bestämde vi att hon vara skulle få bo bara hos mig tills hon mådde bättre. Hon mår nu bättre, och vi har därför försökt med att hon bor hos honom varannan helg. Hon har dock fortafarande starkt motstånd mot att sova hos sin pappa. Vad kan jag göra i denna situationen? Kan det räcka om de umgås dagtid?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Alla beslut rörande vårdnad om barn, var barnet ska bo samt hur mycket barnet bör umgås med respektive förälder bestäms utefter vad som är "barnets bästa" (se 6 kap. 2a § föräldrabalken). Din fråga är därför i teorin ganska lätt att besvara; om din dotter mår dåligt av umgänget med fadern, bör hon inte umgås med honom. Principen om att "barnets bästa" styr innebär att inga andra intressen ska beaktas vid beslut om t.ex. boende och umgänge. Föräldrarnas intresse av umgänge med barnet har således ingen (direkt) betydelse för beslutet. "Umgängesrätt" syftar alltså enbart på barnets umgängesrätt.

Hur man löser problemet i praktiken är ofta svårare. Det bästa vore förstås om ni föräldrar kommer överens om ett minskat umgänge och sedan utvärderar barnets psykiska välmående. Om det inte går att komma överens kan du väcka talan i domstol om minskad umgängesrätt med fadern. Sannolikt kommer det då göras en undersökning av socialtjänsten och deras utlåtande brukar ha stor inverkan på domslutet. Domstolen kommer i ett sådant läge besluta om hur mycket och under vilka former umgänge/boende bör ske och deras beslut ska grundas på vad de bedömer är barnets bästa.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare