Hur bestrider man en faktura?

Hur går det till när man vill bestrida en faktura?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att bestrida en faktura som du tycker är felaktig kontaktar du företaget som står bakom fakturan skriftligen och meddelar att du vill bestrida fakturan och varför du bestrider den.

Ditt meddelande ska innehålla:

ditt namndin adressditt telefonnummere-postadress (om du har en sådan)kundnummer eller fakturanummerbeloppet på fakturandatumet på fakturanKom ihåg att spara en kopia på meddelandet du skickar till företaget.

Om du bestridit en faktura men ändå får krav från ett inkassobolag eller Kronofogden bör du bestrida de kraven på samma sätt. På det viset undviker du betalningsanmärkningar.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare