FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/12/2020

Hur blir det med innestående lön vid bodelning

Hej!

Vi var gifta. Nu är vi i bodelningsfasen och 2 problem har uppstått. Uppskattar hjälp från er.

1. Brytdagen är första veckan januari 2018. Min lön för december 2017 insattes på mitt konto i slutet av januari 2018. Ex-frun säger att hon vill ha hälften av lönen.. Är det korrekt? Vad säger lagen om det? Det är exakt vad hennes advokat skriver:

"X vidhåller att Ys fordran på lön om 60 512 kr ska ingå i bodelningen. Lönen avser arbete innan brytdagen (december 2017) enligt lönespecifikationen varför fordran fanns per brytdagen. Att parterna fått

sin lön utbetalda före respektive efter brytdagen spelar ingen roll, bådas lön skall ingå då arbetet är

utfört före brytdagen och parterna således hade en fordran på respektive arbetsgivare per brytdagen."

2. Året innan (2007), fick jag min lön på mitt konto. Hon har kommit åt skattedeklarationen 2017 och sett att jag hade 300K (bruttolön) för vilket jag betalade skatt förstås. Kan hon begära retroaktivt så här? Hur lång tillbaka kan man begära bodelning?

Tacksam för svar!

God Jul!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en bodelning aktualiseras framförallt bestämmelserna i äktenskapsbalken (ÄktB).

1.Det finns ett undantag där en make har rätt att undanta rättigheter som inte kan överlåtas eller i annat fall är av personlig art. En sån rättighet kan vara en innestående fordran på lön eller pension (10 kap. 3§ första stycket ÄktB)

2.Bodelningen består av de tillgångar som ni hade vid brytdagen. Det går alltså inte att retroaktivt kräva betalt för en inkomst som man använt upp under årets gång eller liknande.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare