Hur blir man åklagare?

Hej, jag går i nian och min dröm har alltid varit att bli åklagare! Så jag undrar vilket program måste jag välja på gymnasiet?, hur lång är utbildningen på högskolan? Hur många år studerar man sammanlagt?

Vilken typ av åklagare finns det? Går det att vara åklagare om man inte är svensk men har varit svensk medborgare senare man föddes?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din undran!

Roligt att du har fastnat för åklagaryrket!

Valet av gymnasieprogram är inte särskilt avgörande. Se först och främst till att ditt val ger dig behörighet till vidareutbildning. För att vara behörig för Juristprogrammet vid något av de universiteten i Sverige som tillhandahåller programmet krävs det att du förutom grundläggande behörighet från gymnasiet också har behörighet i följande ämnen:

Historia 1b, alternativt Historia 1a1 + 1a2.

Samhällskunskap 1b, alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

Jag råder dig av den anledningen att välja Samhällsprogrammet där samtliga kurser ingår.

När du har gått ut gymnasiet erbjuds Juristprogrammet på följande svenska universitet:

- Lunds Universitet

- Uppsala Universitet

- Stockholms Universitet

- Göteborgs Universitet

- Örebro Universitet

- Karlstad Universitet

- Umeå Universitet

Utbildningen vid universitetet omfattar 9 terminer fördelat på 4,5 år sammanlagt.

För att sedan kunna bli åklagare krävs det förutom juristexamen även att man blir tingsmeriterad. Tingstjänstgöringen varar normalt 2 år.

Efter tingstjänstgöringen kan du söka till Åklagarmyndighetens aspirantutbildning för att slutföra din utbildning och börja jobba som åklagare! Läs mer på Åklagarmyndighetens hemsida om vidareutbildningen: https://www.aklagare.se/karriar/aklagaryrket/utbildning-till-aklagare/¨

För att bli åklagare fordras även att man är svensk medborgare.

Se till att plugga hårt och lycka till!

Martin CarlehedenRådgivare